جدالی بی سرانجام برای مالکیت خرس سیاه
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتان خوش آمدید


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 469
بازدید کل : 94496
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 2

استان بم

 

اقدامات اداره کل محیط زیست کرمان از آن زمان حاکی از این بود که سازمان در جهت احیا نسل این گونه می بایست برنامه  خوب و مدونی طراحی کند و گذشت زمان نوید آیندهای خوب و رضایت مند برای این گونه در بر داشته باشد  اما دقیقا یکسال بعد از آخرین رویت خرسها خبرگزاری مهر خبر حمله ی خرس سیاهی را به منطقه ای روستایی گزارش کرد و بحث اصلی مطرح شده در آن زمان تخریب زیستگاه این گونه منحصر به فرد و در معرض انقراض به دلیل خشکسالی و کاهش منابع تغذیه حیوان و نبود منطقه ای تحت حفاظت  اعلام شد اگر چه حمله این حیوان به مردم این روستا خبری ناگوار وتاثر برانگیز بود لیکن این اولین نشانه ی برخورد این حیوان با انسان در طی سالیان اخیر بود  که پیش از هر چیز بیم آن می رفت که به دلیل نا آگاهی مردم و عدم فرهنگ سازی در منطقه وبا حضور افراد سود جو تداوم نسل این حیوان در معرض خطر را با تهدید رو به رو کند .

از سویی دیگر نزدیک شدن این حیوان به مناطق روستایی و حمله به حیوانات اهلی نشان از این مسئله  داشت که  خشکسالی پیاپی در مناطق زیستی این حیوان موجب تخریب عرصه زیستی این حیوان و از بین رفتن منابع تغذیه خرس سیاه آسیایی شده و این حیوان که توانسته بود  سالها خود را مخفی از انسان نگه دارد و مجبور به حمله به حیوانات اهلی شده است .

 طی بررسی های که بعد صورت گرفت آمار اینگونه منحصر به فرد بین 16 تا 20  قلاده اعلام شد. در روزهای اول صحبت از اجرای طرحهای مطالعاتی وتحقیق در خصوص نحوه زیست و حیات این جانور و حتی تعیین منطقه ی تحت حفاظت برای این جانور به میان آمد تا اینکه در اواخر سال 1389 این منطقه  به عنوان پناهگاه حیات وحش اعلام شد که یکی از مهمترین آرزوهای دوستداران محیط زیست آن خطه بود و موجی از خوشحالی را در بین علاقه مندان به طبیعت ایجاد کرد و امیدواریها را در زمینه احیا نسل خرس بیشتر کرد .اما نکته ای قابل تامل در این بین وجود داشت آن هم نامگذاری پناهگاه حیات وحش بود به دلیل این که خرس ها در منطقه ای به نام زریاب از توابع دهستان دهبکری شهرستان بم یافت شده بودند نام پناهگاه را زریاب نامیدند . اما زریاب در نقطه ای بین شهرستان بم و شهرستان همجوارش قرار دارد که این امر سبب تداخل در امر حفاظت وحراست از این گونه منحصر به فرد شده و روند حفاظت  را با مشکل رو به رو کرده است . مسئولین شهرستان بم با توجه به مستندات موجود و طبق آخرین نقشه تقسیمات کشوری منطقه زریاب را متعلق به شهر خود میدانند و از طرفی دیگر مسئولین شهرستان مجاور با نفوذ در سیستم اداری  سازمانهای مربوط قصد مصادره منطقه را به نام خود دارند . این در حالی است که سایت رسمی  وزارت کشور از منطقه ی دهبکری به نام توابع شهرستان بم نام برده است و بالتبع زریاب هم که از مناطق تحت پوشش دهبکری است در محدوده شهرستان بم قرار دارد .

 

نوشته شده توسط امین میر اسدی

 

اما نکته ی اصلی ومهمی که در اینجا به فراموشی سپرده شده است لزوم تدوین برنامه ای جامع وبدون نقص در راستای حفاظت از این گونه منحصر به فرد است که با توجه به مخاطرات فراوان در راستای حفاظت از این گونه حیات این جانور را  با تهدیدات اساسی روبه رو کرده است  .امید است که به جای پرداختن به چنین بحثهای بیهوده و بی سرانجامی به فکر ارتقا کیفیت مناطقی باشیم که بر طبق قانون وظیفه حفاظت و حراست از آنها بر عهده ماست.

 




 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب